Eğitimde Gizli Müfredat Dönemi

10 Aralık 2011 Cumartesi 02:09 | Tekil Hit: 259 yazdir
Eğitimde Gizli Müfredat Dönemi

BirGün?ün cuma günü manşet yaptığı Dersimiz Said-i Nursi haberi, gizli müfredatın eğitim kurumlarında nasıl ve hangi yöntemlerle uygulandığını gösteren çarpıcı bir örnekti. Milli Eğitim Bakanlığı, Nur cemaatinin öğretilerini eğitim filmlerinin arasına sıkıştırıp öğrencilerin okumalarını sağlıyormuş. Böylece Bakanlık, öğrencileri ?din? farkı gözetmeden ?laiklik? ilkesine göre eğitme amacını etkisiz kılmaya çalışıyor. Yani kendi kendine hile yapıyor!

Eğitimde gizli müfredat diye bir kavram var. Bazen buna örtük program da diyoruz. Adından da anlaşılacağı gibi müfredatta yeri olmayan eğitme ve öğretme konularının hedef kitleye gizlice benimsetilmesidir. Bir düşüncenin, tutumun, davranışın gizli bir şekilde öğretilmesi onun, toplumun tüm kesimlerinin mutabık olmadığı yasa dışı bir durum olduğunu gösterir. Hile yoluyla topluma ya da bireylere kazandırılmaya çalışılan fikirler, resmi müfredatı etkisizleştirmenin yoludur. İşin tuhafı bu yola en çok ve etkin araçlarla başvuran da devlet oluyor.

Gizli belletme, kuşkusuz sadece okullarda uygulanan bir yöntem değil. Fakat bilinçaltı en kolay işgal edilecek yaş grubunu oluşturduğu için hep çocuklar/öğrenciler hedef oluyor bu musibete. En çok da dincilerle milliyetçiler musallat oluyor çocuklarımıza.

BirGün?ün cuma günü manşet yaptığı Dersimiz Said-i Nursi haberi, gizli müfredatın eğitim kurumlarında nasıl ve hangi yöntemlerle uygulandığını gösteren çarpıcı bir örnekti. Milli Eğitim Bakanlığı, Nur cemaatinin öğretilerini eğitim filmlerinin arasına sıkıştırıp öğrencilerin okumalarını sağlıyormuş. Böylece Bakanlık, öğrencileri ?din? farkı gözetmeden ?laiklik? ilkesine göre eğitme amacını etkisiz kılmaya çalışıyor. Yani kendi kendine hile yapıyor!

Örnek olarak verdiğimiz resim ise Bursa Türk Ocağının öğrenciler arasında düzenlediği ?Şiir ve Deneme Yarışması?nın afişi. Tam bir gizli müfredat örneği?  Güya kuruluş yıldönümlerini kutluyorlar! Yarışma konusuna bakın; ?Türkiye, Türkçe, Atatürk, Türk Milliyetçiliği, Türk Olmak, Şehitlik, Gazilik ve Vatan Sevgisi?.

Son bir örnek, Şuurlu Öğretmenler Derneğinin (Bu derneğe üye olmayan öğretmenler şuursuz olmalı!) Bakanlık onayı ile okullarda düzenlediği Kısa Film Senaryo yarışmasından. Başvuru süresi hafta sonu biten yarışmanın amacı öğrencilere senaryo yazma becerisi kazandırmak değil. Yarışmanın onaylanmış amacı ??Milli şuur?un gelişmesine katkıda bulunmak?.

Her üç örnekte de gördüğümüz gibi din ve milliyetçilik öğrencilerin zihnine kazınmaya çalışılıyor. Sanki öğretim programları ve ders kitaplarının milliyetçi, dinci, ayrımcı içerikleri yetersizmiş gibi? Din ve milliyetçiliği eğitimin merkezine koyup öğrencileri onun çevresinde toplayan, buna arka çıkan ve hatta itiraz etmeyen demokrat olamaz. Değişimden, küresel değerlerden söz etmesi hepten sahtekârlık olur.

NOT:Gizli Müfredat konusunda daha ayrıntılı bilgi edinmek isteyenlere Eleştirel Pedagoji dergisinin 18. (Kasım ? Aralık) sayısındaki Örtük Program (Gökhan Baş) başlıklı yazıyı önerebilirim.

***

Haberimiz Meclis gündeminde

Dersimiz Said-i Nursi haberi ne ilk siyasi tepki CHP Gurup Başkan Vekili Muharrem İnce?den geldi. İnce, Meclis Başkanlığına verdiği soru önergesinde, aşağıdaki soruların Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer tarafından yanıtlamasını istiyor:

?2 Aralık 2011 tarihinde Birgün gazetesinde yayınlanan ?Dersimiz Said-i Nursi? başlıklı haberde, Bakanlığınıza bağlı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünün okullara yönelik film hazırlama biriminde çalıştığı söylenen İ. D adlı şahıs kaynak gösterilerek bazı iddialar dile getirilmiştir.

Buna göre;

1. Haberde yer aldığı biçimiyle, Bakanlık görevlisinin söylediği gibi Said-i Nursi tarafından yazılmış ?Risale-i Nur? adlı dini öğretilere, eğitim aracı olarak okullara gönderilen filmlerde yer verilmiş midir?

2. Eğitim amacıyla hazırlanan filmlerin senaryolarının dini cemaatlerden mail yoluyla istendiği doğru mudur?

3. Gazete haberinde İ. D?nin açıklamalarını kaynak göstererek Bakanlığınızın Alevilikle ilgili olarak okullara gönderilmek üzere film vb. hazırlığı içinde olduğu ve bu filmlerde Risale-i Nur?dan alınan metinlerin de kullanacağı belirtilmektedir. Bu bilgiler doğru mudur?

4. Bakanlık görevlisi İ.D, ?Risale-i Nur? adlı metinlerin yakın zamanda ders kitaplarına gireceğinden söz etmektedir? Bakanlığın böyle bir çalışması bulunmakta mıdır?

5. Habere göre İ. D?nin, yukarıda adı verilen birimde üç yıl önce görevlendirilmiş bir Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni olduğu anlaşılmaktadır. Buna karşın adı geçen şahsa, internet ortamında yayımlanan Eğitim ve e-Portal şubesinde video, ses ve fotoğraf üretim grubu koordinatörlüğü; Açık Öğretim Lisesinde rehberlik, e-dergi ve tanıtım filmleri hazırlama, Müzik Portalı kurma, uluslararası kuruluşlarla yürütülen çalışmalarda komisyon başkanlığı, hizmetiçi eğitmenliği, jüri üyeliği ve akademik toplantılara bildiri sunmak gibi yüksek uzmanlık gerektiren görevler verildiği belirtilmektedir. İmam Hatip Lisesi ve İlahiyat Fakültesi mezunu bir kişiyi, bu tür görevler için yeterli buluyor musunuz?

6. Adı geçen şahıs İstanbul İlim Kültür Vakfındaki toplantıya Bakanlığınız adına mı katılmıştır? Yukarıda iddia edilen konular doğrudan Bakanlığınızın faaliyetleriyle ilgilidir. Bu nedenle Bakanlığın bu toplantı ve içeriğiyle ilgili bir bilgisi var mıdır??

***

?Ben bu meseleyi cumhurbaşkanının karşısında da söylerim başbakanın da?

Son iki haftada yaptığımız ve ikisi de manşet olan haberlerimizin kahramanlarından birer açıklama geldi. Bir Dinozor?un Anıları kitabını öğrencilerine öneren öğretmeni soruşturan muhakkik, haberimiz üzerine bu görevden çekildiğini açıkladı. Amacımızın şahıslar olmadığını, tehlikeli bulduğumuz bir anlayışı yaygınlaşmadan teşhir etmek olduğunu belirterek bu davranışından dolayı Adem Öksüz?ü kutladım.

Dersimiz Said-i Nursi haberinin kahramanı İbrahim Demirkan ise haber konusu olmaktan keyif almışa benziyor. Haberimizi doğruluğunu onayladığı gibi ?bu türden konuşmaları her türlü mekanda kameralı ve kamerasız yaptım? diye bir de itirafta bulunuyor. Dahası, ?ben bu meseleyi cumhurbaşkanının karşısında da söylerim başbakanın da? diyerek bir çıkışta bulunuyor.

?Bu mesele? dediği, öğrenciler için hazırlanan her türden eğitim materyalinin komisyon incelemesinden geçip uygunluk kararı aldıktan sonra yayımlanması gerektiği yasa hükmünü çiğnemek; Said-i Nursi risalelerine hileli yöntemlerle filmlerde yer vermek, çekecekleri eğitim filmlerinin senaryosunu cemaatlerden istemek vb.

Söyleyecek bir şey yok, onun bu çıkışını Abdullan Gül ile R. Tayyip Erdoğan?a havale ediyorum.

ÜNAL ÖZMEN/ Birgün gazetesi 6 Aralık 2011

Haberin Etiketleri : Eğitimde  Gizli  Müfredat  Dönemi 
Bu Haber Hakkında Yorum Yazın!
Ad Soyad
Yenile!